Jak nie wpaść w poślizg podczas jazdy samochodem?

0
504
Jak nie wpaść w poślizg podczas jazdy samochodem?

Kierowca może na drodze napotkać różne warunki pogodowe. Oczywiście najlepiej jest gdy asfalt jest suchy, słońce nie oślepia i jest bardzo dobra widoczność. Co jednak, gdy podczas podróży pojawią się intensywne opady deszczu lub śniegu? Mokra nawierzchnia drogi może spowodować, że samochód wpadnie w poślizg, a kierowca straci panowanie nad kierownicą. Jak w takim razie unikać niekontrolowanych poślizgów spowodowanych pogorszeniem się warunków na drodze?

Dlaczego samochód wpada w poślizg?

Odpowiedź na pytanie dlaczego auto wpada w poślizg, jest bardzo prosta. Po prostu opony tracą przyczepność. Przyczepność z kolei jest to zdolność opon do przeciwstawiania się siłom na nią działającym.

W takim razie, jakie siły działają na oponę? Można je prosto podzielić na siły poprzeczne i wzdłużne. Siły poprzeczne to przede wszystkim siła odśrodkowa, która uzależniona jest od prędkości i masy pojazdu. Siły działające wzdłużnie uzależnione są od hamowania i dodawania gazu. Nawet najlepsze systemy ABS i ESP nie są w stanie całkowicie zniwelować uślizgu opony związanego z awaryjnym hamowaniem lub nagłym przyspieszaniem.

Jak uniknąć poślizgu?

Poślizgu można uniknąć, przede wszystkim zmniejszając prędkość jazdy. Wtedy siła odśrodkowa podczas pokonywania zakrętów jest mniejsza i tym samym zmniejsza się prawdopodobieństwo utraty przyczepności przez oponę. Warto pamiętać o tym, że musi być ona dobrej jakości. Takie dostępne są na https://noweopony.pl/opony/205/55/r16.

Należy również pamiętać o tym, aby nie hamować podczas skręcania. Zblokowane koła nie wyprowadzą pojazdu z zakrętu. Można to łatwo sprawdzić gdy spadnie śnieg. Na pustym parkingu można rozpędzić auto do około 30 km/h i spróbować ostro skręcić. Najprawdopodobniej koła na śniegu stracą przyczepność, ale nie na tyle, aby samochód nie skręcił. Później ten manewr można powtórzyć, hamując podczas skręcania. Zblokowane koła całkowicie stracą przyczepność i auto, mimo skręconej kierownicy pojedzie do przodu.

Rozwiązanie jest jedno: Przed wejściem w zakręt trzeba zmniejszyć prędkość i hamować na „prostych kołach” a sam zakręt pokonywać minimalnie dodając gazu lub pozwolić, aby auto hamowało silnikiem.

Warto również pamiętać o tym, że znacząco można ograniczyć prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg, gdy ma się dobre opony dostępne m.in. na https://noweopony.pl/ dostosowane do pory roku. Jazda na letnich oponach zimą nie jest dobrym pomysłem. Podobnie poruszanie się latem na oponach zimowych nie jest wskazane, bo guma opony zimowej ma inne właściwości i łatwiej wpada w poślizg na gorącej powierzchni asfaltu.

Auta z napędem na tylną oś

Użytkownicy samochodów z napędem na tylną oś powinni szczególnie uważać na niekontrolowane poślizgi. Podczas pokonywania zakrętu na tylne opony oprócz siły odśrodkowej może zadziałać również zbyt mocne dodanie gazu. Efekt będzie taki, że tył pojazdu straci całkowicie przyczepność i samochód nagle zacznie poruszać się bokiem. Nawet najlepsze systemy kontroli trakcji nie są w stanie zabezpieczyć pojazdu przed utratą przyczepności, dlatego powinno się delikatnie operować zarówno gazem, jak i hamulcem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj