Każdy, kto choć raz sprzedawał używany samochód, wie, że nie jest to łatwe zadanie. Ofert jest dużo, dlatego trzeba dobrze przygotować pojazd oraz ogłoszenie, aby zwiększyć zainteresowanie ewentualnych kupców. Co powinna zawierać oferta i w jaki sposób można sprzedać swój samochód?
Gdzie sprzedać używany samochód?
Jest wiele opcji sprzedaży samochodu. Można skorzystać z komisów samochodowych, ale ich minusem jest długi czas oczekiwania na pieniądze. Komisy wypłacają należność dopiero wtedy, gdy samochód zostanie sprzedany. Istnieje również opcja wymiany auta z komisu na inne i dopłaty przez kupującego. Ale i to rozwiązania ma swoje minusy, ponieważ wybór samochodów jest ograniczony, poza tym cena nie jest niższa niż przy sprzedaży samochodu bez pośredników. W wielu miastach funkcjonują giełdy samochodowe, można również tam próbować sprzedaży.
Jednak najpopularniejszym rozwiązaniem jest sprzedaż internetowa. Umieszczone w sieci ogłoszenia mają szanse dotrzeć do bardzo dużej grupy odbiorców. Można skorzystać z grup sprzedażowych na portalach społecznościowych lub wybrać jeden ze znanych serwisów ogłoszeniowych. Warty uwagi jest z pewnością serwis Pokato.pl, gdzie można bezpłatnie umieścić ogłoszenie. Na stronie serwisu, w kategorii używane samochody na sprzedaż jest ponad 16000 ogłoszeń. Można wystawić samochód dowolnej marki, nowy lub używany, sprawny lub uszkodzony, pochodzący z Polski lub sprowadzony z innego kraju. Wystawienie ogłoszenia jest bardzo proste i intuicyjne, wystarczy wejść na stronę, kliknąć dodaj ogłoszenie i po kolei wypełnić poszczególne rubryki. Ogłoszenie można wyróżnić i dodać zdjęcia, które zwiększą oglądalność.
Jak przygotować ogłoszenie dotyczące sprzedaży samochodu?
Aby zainteresować ewentualnego kupca, należy stworzyć ciekawe, przyciągające wzrok ogłoszenie. Elementy, które powinny znaleźć się w ofercie to:
- marka i model pojazdu,
- rok produkcji,
- stan licznika lub przebieg,
- typ silnika,
- pojemność silnika,
- typ skrzyni biegów,
- kolor,
- stan karoserii,
- pochodzenie pojazdu,
- sposób użytkowania,
- wyposażenie,
- naprawy,
- ilość właścicieli,
- miejsce garażowania.
Im opis będzie dokładniejszy, tym większe zainteresowanie ogłoszeniem. Niezbędnym elementem są zdjęcia. Aby samochód przyciągał wzrok, przed wykonaniem sesji fotograficznej, należy dokładnie umyć samochód, usunąć plamy z taperki, wytrzeć kokpit. Samochody brudne i obdrapane od razu tracą w oczach kupujących. Zdjęcia powinny pokazywać samochód z każdej strony, zarówno z zewnątrz, jak i ze środka. Warto uchwycić cechy godne uwagi, np. dobry stan karoserii, bogate wyposażenie, skórzaną tapicerkę, suchą komorę silnika. Nie warto ukrywać usterek, ponieważ prędzej czy później i tak wyjdą na jaw. Ogłoszenie powinno zawierać ok. 6-10 zdjęć, wykonanych w najlepszej rozdzielczości, przy świetle dziennym. W ogłoszeniu warto umieścić dodatkowe informacje, jak np. posiadanie oryginalnej dokumentacji i książki serwisowej. Wystawiając ofertę, należy podać cenę. Powszechna praktyka zakłada, że podaje się cenę o ok. 10% wyższą od tej, którą chcemy uzyskać. Klient ma szanse coś utargować, a sprzedawca będzie usatysfakcjonowany, gdyż zarobi tyle, ile chce. Oczywiście nie należy przesadzać, zbyt wysoka cena zniechęci oglądających. W ogłoszeniu warto podać również miejsce i czas, kiedy można obejrzeć samochód. Niezbędny jest także telefon do sprzedawcy. Aby sprzedać auto, należy również przygotować niezbędne dokumenty. Jest to umowa kupna-sprzedaży, karta pojazdu, dowód rejestracyjny, ubezpieczenie OC, oraz ewentualne dokumenty dotyczące instalacji gazowej. Ponadto przyda się instrukcja samochodu, instrukcja i książka gwarancyjna LPG, a także zapasowy komplet kluczyków.
Sprzedaż używanego samochodu nie jest łatwa, ale dzięki stworzeniu profesjonalnego ogłoszenia na pewno znajdzie się kupiec.